Voor wie meer wil dan alleen maar wekelijks adverteren in de plaatselijke courant.
In de huidige uitvaartmarkt, die gekenmerkt wordt door intense concurrentie en veranderende klantvoorkeuren, is het voor uitvaartondernemers een uitdaging om te groeien. Het vergroten van de naamsbekendheid is echter een cruciale stap naar succes. Uiteraard zijn er diverse effectieve marketingstrategieën en marketingbureaus die je kunnen helpen. Maar het kan ook praktisch en eenvoudig zoals collega-ondernemingen dat ook al doen.
In dit artikel delen we 10 low budget marketing tips die bijdragen aan de groei van jouw naamsbekendheid.
Tip 1: De reliëfstempel
Zet jouw naam en logo achterop de rouwkaarten met behulp van een reliëfstempel. Iedereen die een rouwkaart ontvangt ziet heel subtiel jouw naam achterop de enveloppe staan. Gebruik de zoekwoorden preegstempel, reliëfstempel of blinddrukstempel voor prijsvergelijkingen van leveranciers voor jouw persoonlijke stempel.
Tip 2: Samen een lezing organiseren
Neem eens contact op met de plaatselijke notaris en welzijnswerk of ouderenorganisatie in jouw gemeente. Organiseer met z’n drieën een lezing, presentatie of informatieavond over alles wat je nu al kan regelen voor later. Hierbij hoort natuurlijk jouw expertise kennis over alle mogelijkheden van afscheid. Door samen te werken met andere partijen wordt de bijeenkomst niet alleen interessanter maar kan je ook de promotiekosten delen.
Tip 3: Google bedrijfspagina
Heb je nog geen Google bedrijfspagina? Meteen nu maken en inrichten en bovendien gratis. Het is een effectieve manier om je bedrijf te promoten zonder extra kosten.
- Vergroot je Zichtbaarheid: Een Google Bedrijfspagina zorgt ervoor dat je bedrijf online beter vindbaar is. Potentiële klanten zoeken vaak naar uitvaartverzorgers via Google. Met een geoptimaliseerde bedrijfspagina vergroot je de kans dat mensen jouw bedrijf ontdekken.
- Betrouwbaarheid en Geloofwaardigheid: Een professioneel ogende Google Bedrijfspagina wekt vertrouwen bij families die jouw uitvaartonderneming nog niet kennen. Ze kunnen belangrijke informatie vinden, zoals locatie en contactgegevens. Dit geeft potentiële klanten het vertrouwen dat jouw uitvaartonderneming legitiem is.
- Interactie met Klanten: Via je Google Bedrijfspagina kunnen families hun waardering, ervaringsverhalen achterlaten en vragen stellen. Het stelt je in staat om direct te reageren en het vertrouwen van de lezers kan winnen
- Lokale SEO: Een goed ingerichte Google Bedrijfspagina verbetert je lokale zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit betekent dat wanneer mensen in jouw regio naar diensten of producten zoeken die jij aanbiedt, jouw onderneming hoog in de zoekresultaten verschijnt.
- Naast teksten kan je ook afbeeldingen en mooie sfeerbeelden bij jouw naam publiceren. Zo krijgt jouw naam nog meer aandacht.
Het aanmaken en inrichten van een Google Bedrijfspagina is essentieel voor elk bedrijf, groot of klein. Ook voor jouw onderneming.
Tip 4: Het naambordje
Draag een naambordje / naambadge tijdens uitvaarten. Niet alleen de familie maar vooral ook de belangstellenden zien dan meteen dat jij daar bent als de uitvaartleider. Jij als persoon wordt tijdens de uitvaart door velen gezien. Met een naambordje erbij ziet iedereen dan meteen jouw naam erbij. Sommige mensen onthouden gemakkelijk gezichten en anderen onthouden veel beter een naam. Een combinatie van beiden blijft nog beter hangen in het geheugen.
Tip 5: De liturgie
Laat jouw naam of de naam van je onderneming in de liturgie vermelden, bijvoorbeeld: het openingswoord wordt verzorgd door….. of de afsluitende woorden worden verzorgd door…. of de uitvaart wordt begeleid door ….. Waarom mag er in een liturgie / orde van dienst wel de naam van de voorganger, de kerk en de organist vermeld worden maar niet de naam van de uitvaartverzorger? Het is immers een samenwerking. En ook hier geldt: staat jouw naam erbij, dan wordt dit weer gelezen door heel veel mensen die jouw naam nog niet kennen.
Tip 6: Gepersonaliseerde sluitzegels
Bestel mooie, kleine sluitzegels voor enveloppen met de naam van jouw bedrijf er op zodat je alle post kunt voorzien van jouw naam. Voelt het niet goed om dit te doen bij rouwpost, probeer eens of bijvoorbeeld bedankkaartjes zich hier beter voor lenen. Bij Vistaprint of bij Familycards kun je hele mooie kleine en goed leesbare sluitzegels bestellen.
Tip 7: Gepersonaliseerde postzegels
Ontdek de gepersonaliseerde postzegels bij PostNL (wel even zelf een afbeelding maken met jouw naam en logo, bijvoorbeeld in PowerPoint en dan de dia opslaan als JPG of JPEG). De postzegels zijn niet geschikt voor rouwpost maar wel voor bedankkaartjes. Zo bezorgt PostNL op een vriendelijke manier jouw naam bij vele adressen in de brievenbus.
Tip 8: Condobladen met een persoonlijke touch
Bestel condoleancebladen met jouw persoonlijke touch. Voeg je logo en naam toe op de achterzijde van de bladen. De meeste mensen kijken niet altijd naar de voorkant van de condoleancemap , maar zo zien ze tijdens het schrijven wel jouw naam en logo, wat een blijvende indruk achterlaat.
Tip 9: Gratis reclame
Heb jij al Google Reviews op jouw Google Pagina? Plaats deze ook op jouw site, schrijf er een blog over of zet een positieve reactie af en toe in een van jouw social media posts. Gewoon doen, maar zoek hierin wel de balans hoe vaak en waar je deze gratis reclame publiceert.
Tip 10: De kracht van bloggen voor jouw onderneming
GA BLOGGEN !
Bloggen is een krachtig instrument waarmee je je naamsbekendheid kunt vergroten op verschillende manieren. Allereerst biedt het de mogelijkheid om je expertise te tonen. Door waardevolle, relevante en informatieve content te delen binnen jouw vakgebied, creëer je autoriteit en vertrouwen bij je lezers.
Daarnaast vergroot bloggen je online zichtbaarheid. Door regelmatig nieuwe content te publiceren, verbeter je je vindbaarheid in zoekmachines. Hierdoor komen mensen die op zoek zijn naar informatie binnen jouw expertise sneller bij jou terecht. Dit kan leiden tot een groter bereik en meer bezoekers op je website.
Bovendien biedt bloggen de mogelijkheid om een band op te bouwen met lezers. Door persoonlijke verhalen te delen, meningen te geven en interactie aan te gaan met lezers via reacties, creëer je betrokkenheid. Dit kan resulteren in een loyale lezersschare die jou en je naam van jouw uitvaartonderneming herkent en onthoudt.
Kortom, bloggen draagt bij aan je naamsbekendheid door je expertise te tonen, je online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Het is een gratis en effectieve manier om jezelf en je bedrijf op de kaart te zetten.
Wil jij leren bloggen over jouw werk als uitvaartprofessional? Dit en veel meer leer je in de training Hartverwarmend Schrijven en Spreken