Thema: Ondernemerschap

De pijn van de uitvaartbranche

Samen sterk en gezien worden

” Er is pijn in de uitvaartbranche en die pijn wordt alleen maar groter door o.a. versnippering”.
Op verzoek publiceer ik mijn betoog voor de uitvaartbranche, voor het eerst uitgesproken op de netwerkbijeenkomst op 5 september in Woudenberg
In het dagelijks leven en ik adviseur van maatwerk marketingopleidingen. En daarnaast werk ik als uitvaartverzorger en spreker bij Donker uitvaart in Beusichem. Dat terzijde.
Laatst moest ik voor een andere branche het verschil tussen visie en missie formuleren. Weet iemand wat hetverschil tussen visie en missie is?
Visie:Hier zit het woord kijken in. Hoe kijk je naar je branche, wat zie je.
Missie:Latijnse woord missio en dat betekent een taak volbrengen, wat wil je bereiken?
Als ik dit vertaal naar de uitvaartbranche met 2 petten op: van marketeer en uitvaartverzorger, dan zie ik het volgende gebeuren:

Mijn visie:

Er is pijn in de uitvaartbranche en die pijn wordt alleen maar groter door o.a. versnippering.
  1. 2000+ uitvaartondernemers, het worden er steeds meer, de scholen zitten vol
  2. 3 Grote uitvaartmaatschappijen met veel marketing-geweld
  3. Steeds meer initiatieven op het internet van budgetsites en offertesites.
  4. Met als gevolg, de consument gaat steeds meer shoppen maar verdwaalt.
En dit is nog maar het begin, de versnippering zal alleen maar toenemen. En de vraag is: waar moet de uitvaartconsument in hemelsnaam kijken?

MijnĀ  missie, dit wil ik bereiken?

Ik gun Nederland 1 centrale plek waar alle zelfstandige, onafhankelijke, hardwerkende, flexibele, gepassioneerde uitvaartondernemers, uitvaartleiders en medewerkers centraal bij elkaar staan, zich kunnen profileren en gevonden worden. Gevonden worden door elkaar en door de consument. Zonder tussenkomst van derden. En het begin is gemaakt met het platform uitvaartkrachten.nl,
Een podium dat vindt en verbindt
Ik wil bereiken dat alle uitvaartondernemers zich hiermee versterken
Versterken:
  • in de versnippering
  • tegen de wildgroei van prijsvechters en budget-site
  • tegen het grote marketinggeweld van de grote 3.
Samen sterk en Nederland laten zien wie we zijn.
Dat willen we graag bereiken.

Ondernemerschap in de uitvaartbranche

Met een profiel op uitvaartkrachten maak jij je sterk en zichtbaar, samen met alle andere professionals op uitvaartkrachten.nl. We willen voorkomen we dat de uitvaartbranche niet verwordt tot een prijsvechtersbranche maar dat het vooral gaat om tijd en aandacht voor de families die ons zo hard nodig hebben.
Hanny van Keulen
11 september 2019