Thema: Recht en wet in de uitvaart

Iets vergeten te facturen, pech of recht?

Post vergeten te begroten en dus ook niet gefactureerd?

Staat alles op de begroting? Hier begint het al, de discussie: mag een uitvaartondernemer een factuur sturen aan de opdrachtgever zonder eerst een begroting c.q. offerte te overleggen?

Alsnog factureren?

De meningen zijn daarover verdeeld. Stel je hebt wel de begroting overlegd, je stuurt daarna de factuur en je komt een week later er achter dat je iets bent vergeten te begroten en dus ook te factureren, bijvoorbeeld de dragers. Een post van € 475,-. Wat doe je dan? Niet meer factureren en afboeken in je administratie onder de noemer jammerdan of nog een extra factuur nasturen. En dan natuurlijk hopen dat de opdrachtgever dit alsnog betaalt. Je zou de eerste niet zijn die dit overkomt en dat het uiteindelijk allemaal netjes betaald wordt. We zijn allemaal maar mensen, fouten kunnen gemaakt worden en afgenomen diensten dienen nu eenmaal keurig betaald te worden door de opdrachtgever.

Uitspraak rechter

Nou…. Niet iedere opdrachtgever denkt daar ook zo over. Er was eens een opdrachtgever die de nagezonden factuur niet wilde betalen en naar de rechter (lees ombudsman uitvaartwezen) stapte om deze twist te beslechten. Deze rechter gaf de opdrachtgever gelijk. Citaat uit de uitspraak:
Een offerte (kostenbegroting) is bedoeld om een potentiële opdrachtgever inzicht te geven in de kosten van een uitvaart. De offerte is mede bedoeld om de consument een keuze te laten maken om al dan niet met de uitvaartondernemer in zee te gaan. Door ondertekening van de offerte/kostenbegroting geeft de opdrachtgever aan dat de uitvaartondernemer de uitvaart kan verzorgen tegen het genoemde bedrag. Omdat de offerte wordt opgemaakt door een professional, die ervaring heeft in de uitvaartbranche, mag een consument afgaan op de kostenbegroting. Hij hoeft niet zelf te checken.

En zelfs de 10% die een factuur mag afwijken van de begroting werd benoemd als: De 10%-regel is duidelijk niet bedoeld om een door de uitvaartondernemer gemaakte fout recht te trekken.

Zo zie je dat uitvaartondernemers niet altijd gelijk krijgen. Laten we hopen dat als we een foutje maken in de begroting of facturatie dat we mogen rekenen op de coulance van onze opdrachtgever…

Bron: uitspraak ombudsman

Terug naar het overzicht Wet en Recht in de Uitvaart