Thema: Recht en wet in de uitvaart, Ondernemerschap

Nieuw BTW-nummer voor de eenmanszaak

Nieuw BTW-nummer voor de eenmanszaak.

Dus eenmanszaken in de uitvaart: opgelet.  Je krijgt binnenkort een nieuw BTW-nummer, ook al ben je vrijgesteld van BTW. In al je communicatie met de Belastingdienst gebruik je nog steeds je oude btw-nummer! Je hebt dus een tijdje twee verschillende btw-nummers.

Alle eenmanszaken in Nederland krijgen voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer.

Daarmee voldoet de Belastingdienst aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om te komen met een alternatief voor het huidige nummer, dat het burgerservicenummer (BSN) bevat.
Dit schrijft staatssecretaris Snel in een brief aan de Tweede Kamer. In het voorgestelde alternatief wordt aan alle eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer uitgereikt, dat zij bijvoorbeeld gebruiken voor vermelding op hun facturen en op hun website. Hiermee wordt het risico rond identiteitsfraude verminderd en de privacy versterkt. Staatssecretaris Snel is tevreden dat er een alternatief is bedacht: “Ik ben het eens met de AP dat het gebruik van het BSN in het btw-identificatienummer onwenselijk is. Het is daarom goed dat er een werkbare oplossing gepresenteerd is die de privacy van ondernemers beschermt en tegelijkertijd de heffing van de btw verzekert.”

(Ont-)koppeling met je burgerservicenummer

Btw-nummers hebben op dit moment nog een koppeling met je burgerservicenummer (BSN), een doorn in het oog van veel zzp’ers. Gelukkig gaat dit veranderen. Nog voor 1 januari 2020 krijgen 1,3 miljoen eenmanszaken een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst.
Dus voor de betrokken uitvaartondernemers en leveranciers betekent het dat zij eind 2019 een nieuw btw-identificatienummer krijgen en hun eigen administratie en praktijk daar ook per 1 januari 2020 op moeten aanpassen.

1,3 miljoen eenmanszaken

De ongeveer 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland vermelden het btw-identificatienummer op hun facturen en hun website. Dat nummer bevat hun BSN. Het BSN is een vertrouwelijk nummer bestemd voor communicatie tussen burger en overheid en moet niet openbaar worden gemaakt, zo stelt de AP. Hij verplicht de Belastingdienst voor 1 januari 2020 met een alternatief te komen.
Een in september 2018 benoemde driekoppige commissie onderzocht op verzoek van staatssecretaris Snel hoe het gebruik van het BSN in het btw-identificatienummer beëindigd kon worden. Hierbij was het ook van belang dat de heffing van de btw niet in gevaar komt.

Factuurvariant

Aanvankelijk leek dat pas mogelijk bij de invoering van een nieuw ict-systeem voor de btw. De commissie onderkent ook dat een nieuw ict-systeem een structurele oplossing moet bieden voor het nummerprobleem, maar komt met een variant (de factuurvariant) die de periode overbrugt tot dit nieuwe systeem gerealiseerd wordt. Naar het oordeel van de commissie is deze factuurvariant voor 1 januari 2020 in te voeren.
In de interne systemen van de Belastingdienst blijft het bestaande, op het BSN-gebaseerde nummer in gebruik. Dat kan ook omdat het hier gaat om interne verwerking door de overheid, waar het BSN voor is bedoeld. Het nieuwe btw-identificatienummer is voor extern gebruik en wordt bij contacten met de systemen van de Belastingdienst automatisch ‘vertaald’ naar het oude nummer. Hiermee kan de interne verwerking door de Belastingdienst ongestoord verlopen.

Twee btw-nummers

Als zzp’er kun je dus binnenkort een nieuw btw-nummer verwachten. Deze kun je gebruiken op je facturen, je website en alle transacties op basis van EU-regelgeving, denk hierbij aan handelsverkeer binnen de EU (intracommunautaire transacties).
Let op: In al je communicatie met de Belastingdienst gebruik je nog steeds je oude btw-nummer! Je hebt dus een tijdje twee verschillende btw-nummers.
De Belastingdienst streeft er wel naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren.

Btw-nummer op website

Als eigenaar van een eenmanszaak was je tot nu toe verplicht om je btw-nummer op al je facturen en op je website te vermelden. Dit werd gecontroleerd door de Autoriteit Consument en Markt.
De Autoriteit geeft als voorzet op de invoering van de nieuwe btw-nummers aan geen prioriteit meer te geven aan de handhaving op het vermelden van de nummers.
Je kunt er dus nu al voor kiezen om je btw-nummer niet meer te vermelden op je website.

Bronnen:
overheid.nl
belastingdienst.nl

Vragen? Neem gerust contact op met Willy Feikens